Vybavená učebna přírodních věd je dobrým základem pro výuku, ať se jedná o fyziku, chemii nebo přírodopis. Kromě PaRo projektu, kdy se v laboratoři objevila lednice s mrazákem, a otevřely se nové možnosti pro pokusy s ledem, nám vedení školy zakoupilo další krásné pomůcky. Ty nacházejí využití zejména ve fyzice v osmém ročníku, kde se mimo jiné probírá termika a následně skupenské stavy.
Regelace ledu ukazuje, jak se tenký drát se závažím na každém konci dokáže „proříznout“ destičkou ledu, aniž by destička byla porušena. Za jev vděčíme tlaku a vysoké měrné tepelné kapacitě vody. Pokus může trvat klidně hodinu i déle, tající led a voda kapající z něj doplňují krásně atmosféru celého experimentu.
Koule s prstencem dokáží krásně demonstrovat teplotní roztažnost, kdy při běžné teplotě učebny koule bez potíží projde prstencem. Po krátkém zahřátí nad kahanem již ne. Mnohým se při tomto vybavuje legendární hláška z filmu Gympl, kdy se most při teplotě 20 °C roztáhne o 17 metrů!
Pokusy jsme proložili i jednoduchými experimenty na stlačitelnost kapalin a plynů, případně na názornou ukázku přetlaku a podtlaku. U podtlaku šla do akce také vývěva a bezdrátové čidlo PASCO, které ukazovalo tlak pod recipientem, chcete-li méně odborně, pod skleněným kloboukem. Názorně jsme viděli za použití laserového teploměru var vody při 60 °C, převedli jsme tuto situaci do praxe, kdy tento problém řeší například horolezci v Himalájích. Další pěknou názornou ukázku těchto jevů ve vývěvě umožnil nový plynový baroskop, který možná někdo zná pod názvem dasymetr. Na principu Archimédova zákona plastová koule, která je v učebně mimo vývěvu vyvážená, po odčerpání vzduchu klesá.
To nejzajímavější nás zatím ještě čekalo. Lihový dilatometr se stupnicí, ke které se přidává tyč z daného materiálu. Pod tuto tyč se do kovové vany nalije trocha lihu, který se zapálí. Následkem toho se tyč prodlužuje a na stupnici je vidět vychýlení. Pokus vypadal nebezpečně a bylo u toho pěkné horko. Teploměr ukazoval vysokou teplotu a opět za vzpomínek na Gympl jsme si v tabulkách pro ZŠ dohledávali potřebné údaje pro daný materiál.
Další experimenty využily bimetalový pásek, který se při zahřátí ohýbá, nicméně popírá u toho zákony gravitace. S tímto jevem se lze setkat například u rychlovarné konvice nebo u jističů elektřiny v rozvaděči. Nechyběla ani ukázka kalorimetru (kdybychom zjednodušili popis: takové podivné termosky s teploměrem), který slouží k přesným výpočtům tepla přijatého a odevzdaného. A odtud máme kalorimetrickou rovnici.
Závěrem patří obrovské poděkování vedení školy za zajištění těchto krásných nových a užitečných pomůcek, které zkvalitňují a doplňují výuku. Bez pokusů by to prostě nebylo ono!
Mgr. Jan Nekvapil, Mgr. Josef Pohanka, vyučující fyziky