V úterý 19. 11. proběhl na naší škole již tradiční Den vědy. Jako obvykle se zapojili všichni žáci, učitelé i asistenti a nechyběla ani široká veřejnost. Měli jsme možnost odprezentovat jeden z našich základních pilířů – přírodní vědy. Nové učebny přírodních věd a informatiky k tomu přímo vybízejí. Také přispěl již druhým rokem otevřený kroužek (Ne)bezpečné chemie.
Naši nejmenší žáci v 1. – 3. ročnících měli svůj Den vědy pod vedením třídních učitelek, které jim předvedly desítku fyzikálně chemických pokusů. Žáci pak měli sami možnost si některé z nich vyzkoušet. Největší úspěch sklízela nenewtonovská kapalina (škrob s vodou). Mimo jiné zkoumali průběh fotosyntézy, rozpouštění barviva z lentilek a pozorovali hustotu vody a oleje v lávové lampě.
Starší kamarádi ze 4. – 7. ročníků měli své dopoledne výrazně nabitější. Během čtyř vyučovacích hodin se vystřídali na stanovištích fyziky, chemie, matematiky, zeměpisu, přírodopisu a robotiky (informatiky). Stanoviště byla připravena příslušnými učiteli a činnosti byly odprezentovány žáky z 8. a 9. ročníků. K vidění například byla lihová raketa, vakuová vývěva nebo pokusy s indukční elektřinou. V chemii žáci vyzkoušeli přípravu filmové krve, důkaz škrobu v běžných potravinách, odbarvování kečupu a pomocí přírodního indikátoru z vývaru z červeného zelí zkoumali kyselost a zásaditost látek z domácnosti. Nechyběla „poznávačka“ chemického skla a laboratorního vybavení. V přírodopise žáci rozpoznávali a popisovali části stromů a procesy související s jejich činností. Pomocí zalaminovaných kartiček poznávali a přiřazovali listy ke správným stromům. V rámci zeměpisu se žáci zaměřili na vulkány. V atlase si našli sopku dle svého výběru, zjistili na tabletech příslušné informace a následně s pomocí kuželové baňky znázornili řez sopkou. Nechyběla praktická ukázka – pokus se sodou, octem a jarem. V matematice žáci řešili nejrůznější hlavolamy a pracovali s modely těles. Robotika se prezentovala naprogramováním ozobotů, kde žáci určili trasu, kterou poskládali z puzzlí. Na dalším stanovišti si uspořádali soutěž v programování a nejlepší žáci obdrželi diplomy a sladké odměny.
Po ukončení dopolední části nastal čas úklidu všech pomůcek a důsledné přípravy dalších pokusů a dílniček na odpolední část. V 17:00 zahájil pan ředitel za hojné účasti předškoláků s rodiči, žáků z nižších ročníků, jejich kamarádů a také za účasti bývalých absolventů školy odpolední část Dne vědy. Ve všech třídách a odborných učebnách druhého stupně byly připraveny aktivity, dílničky, pokusy a také chemická show. Menší děti obdržely u vstupu papírovou baňku, na kterou si získávaly razítka za splnění úkolů. K vidění byla měřící čidla ze soupravy PASCO, dále různé způsoby přeměny energie ze soupravy Horizon box – solární článek, větrná elektrárna a ruční generátor proudu a napětí, kterým jsme dobíjeli kondenzátor, jenž vzápětí poháněl autíčko. V přízemí v učebně informatiky si mohly děti vyzkoušet stanoviště s 3D perem, kterým vytvářely nejrůznější tvary a obrazce pomocí nejnovější technologie 3D pera. V přírodopisné učebně žáci řešili různé kvízy, přiřazovali k listům správné stromy a mikroskopovali – klasické preparáty i horniny. V zeměpise si děti skládaly z puzzlí mapu České republiky a přiřazovaly vlajky k příslušným státům. A v učebně informatiky vyzkoušely programování robota Ozobot a velké množství hlavolamů a logických úloh, které řešily také na interaktivní tabuli.
Mimo výše uvedené předškoláci pracovali na chemikově zahrádce, plácli si s obrem, přesněji s jeho pěstí, vyrobili a odnesli si balonkový špíz a poznávali chemické sklo a pomůcky. V rámci fyziky si děti vyzkoušely spoustu materiálů, které vedly či nevedly elektrický proud. Při pokusech s indukční elektřinou si doslova všichni dobili energii. Také bylo v akci křesadlo a pokusy o zapálení vaty křesáním. Chemická show nabídla devět nebezpečnějších chemických experimentů. Vyrobili jsme železo v improvizované vysoké peci, přivolali džina z láhve a zvítězili nad neposlušným hrnečkem, který stále vařil kaši. Po neúspěšném spálení kapesníku prababičky z Vysočiny dostali předvádějící žízeň. Pivo z vody a citrónové limonády nebylo to pravé, stejně tak fialové víno z jižní Moravy. Přelévání neviditelného hořlavého plynu a upalování čarodějnic (a čaroděje) krásně umocnilo celou atmosféru a zážitky z pokusů.
Celý Den vědy jsme zvládli se ctí. Velice tomu napomohla poctivá příprava a neskutečná pomoc zapojených žáků. Během celého dopoledne i odpoledne žáci zvládali svá stanoviště a srozumitelnou formou komunikovali s mladšími dětmi. Všem zapojeným žákům velmi děkujeme. Také jsme vděčni všem kolegům, které akce zaujala a aktivně se jí účastnili. Jsme velmi rádi za hojnou účast veřejnosti, která nádherně završila celý den a dává našim akcím větší smysl.
Autoři: Mgr. Josef Pohanka, Mgr. Jan Nekvapil