Po úspěšném oddělení směsí, které prováděli žáci 8. ročníků, čekala laboratorní výuka i jejich starší kamarády. Hlavním tématem bylo měření pH, tedy kyselosti a zásaditosti. Na teorii z vyučovacích hodin si vzpomněli téměř všichni. Kyselina musí vyjít kysele (na stupnici 0 až 7), mýdlo je vyrobeno z hydroxidu, proto musí vyjít zásaditě (8 až 14). Jenže co další látky, se kterými se běžně setkáváme? Jaké pH mají mezi dětmi tolik oblíbené kolové nápoje či „energeťáky“? Kolik naměříme u kečupu, mléka, kávy, šumáku, piva, jaru, zubní pasty, šamponu a mnoha dalších látek?
Na tuto otázku během laboratorního cvičení naši žáci při skupinové práci nacházeli odpovědi a zaznamenávali si je. Dalším úkolem bylo připravit si dle zadání roztoky sody, cukru a soli a následně je také změřit. I s tímto úkolem si všichni poradili na výbornou. Když k tomu připočteme oblíbené bílé laboratorní pláště, laboratorní brýle a odhodlání, byla atmosféra hodiny dokonalá. V další vyučovací hodině jsme výsledky rozebrali, poučili se z drobných chyb, které při určování občas nastaly, a napsali si laboratorní protokol.
Od dětí nechyběly otázky, kdy znovu půjdeme do přípravny chemie. Proto se domnívám, že to stálo
za to.
Mgr. Jan Nekvapil, vyučující chemie
Naše škola je zapojena do projektu: Rodičovské vouchery. Obvyklou spoluúčast má naše škola 20 %. Více informací na webu BrnoiD.
Na ZŠ Kamínky proběhla jako tradičně soutěž čtenářské gramotnosti s názvem Babylon. Žáci 5. až 7. tříd se zapojili do soutěžního klání. Vyzkoušeli si, jak jsou na tom s tzv. čtenářskou gramotností – tedy jak jsou schopni rozumět neznámým textům a jak z nich umějí vybírat důležité informace. Letos se zadané texty zaměřily na zvířata v Zoologické zahradě Brno.
Z pátých tříd se zúčastnilo celkem 33 žáků. V kategorii pro 5. ročník bylo za stoprocentní výkon stanoveno 43 bodů,
úspěšným řešitelem se však stal každý žák, který dosáhl alespoň na 30 bodů. Nejúspěšnějšími řešiteli se v této kategorii stali 1. místo Tobias Klíma z V. B (40 bodů), 2. místo Eduard Kolář z V. B (37 bodů) a 3. místo Justýna Slaninová a Matěj Mařák ze V. B (34 bodů). Z šestých a sedmých tříd se zúčastnilo celkem 53 žáků. V kategorii pro 6. – 7. ročník bylo za stoprocentní výkon stanoveno 50 bodů, úspěšným řešitelem se však stal každý žák, který dosáhl alespoň na 35 bodů. Nejúspěšnějšími řešiteli se v této kategorii stali 1. místo Anastasija Ponzel ze VII. A (46 bodů), 2. místo Vendula Kandrnalová ze VI. B, Jolana Mařáková ze VII. A (45 bodů) a 3. místo Ema Bláhová ze VII. B, Daria Danylchuk ze VII. B, Veronika Kučerová ze VI. A, Tomáš Loubal ze VII. A (44 bodů). Poděkování patří všem účastníkům soutěže a úspěšným řešitelům blahopřejeme.
Mgr. et Mgr. Pavlína Kučerová, Mgr. Marcela Drábková, Mgr. Jana Oujezdská
a Mgr. Helena Hanousková
V druhém únorovém měsíci letošního roku vyrazili zájemci o lyžování z řad I. stupně do Petříkova. V Brně deset stupňů a jarní počasí, ostatně v poslední dekádě nic překvapujícího. Jak to bude s lyžováním? Máme si vzít lyže? Bude sníh? Má cenu někam vůbec jezdit? Klasické otázky posledních let spojené s organizací lyžařských výcviků. A odpověď? Ano, zatím to rozhodně má cenu se LVK zúčastnit. A proč? Protože cena je stále nižší než náklady na rodinnou dovolenou, což si ne všichni mohou dovolit. Protože téměř individuální výcvik poskytovaný školou začínajícím lyžařům nestojí 800-1000 Kč za hodinu, jak je tomu v řadě lyžařských středisek v ČR. Protože děti chtějí prožívat zážitky se svými vrstevníky. Protože pobyt na horách je zdravý. Protože, …. Zkuste si doplnit sami.
LVK v Petříkově jsme strávili na sjezdovce a zdokonalili se v lyžování. Večer jsme hráli celotýdenní tematickou hru s názvem Horolezci. Většinu kurzu nám přálo slunné počasí. Vše završil závod ve slalomu a večerní karneval.
Dovolte mi poděkovat pedagogickým zaměstnancům školy, kteří se věnovali dětem téměř nonstop a rovněž dětem, neboť tvořily přátelský a rozesmátý tým. Za měsíc nás čeká LVK pro II. stupeň v Krkonoších. V Brně bude deset a více stupňů, má cenu jezdit? 🙂
V hodinách prvouky si žáci třetích tříd ZŠ Kamínky v kapitole Náš svět vyprávěli o svých zájmech a zálibách, které obohacují náš život a přináší odpočinek. Zamýšleli se také nad důležitostí vybrat si v budoucnu takové povolání, které by se jim líbilo. Sdělovali spolužákům, čím by chtěli být, až vyrostou. V projektové části si zahráli na reportéry a vyzpovídali své rodiče. Kladli jim otázky, jaké je jejich povolání, v jakém prostředí pracují, zda je práce baví a jak po práci nejraději relaxují. Tato školní aktivita se setkala s velkým úspěchem, a proto nás napadlo oslovit rodiče žáků a uspořádat s nimi besedu o jejich povolání. Poslední lednový den se stal pro nás dnem mimořádným. Dětem bylo
rozdáno pololetní vysvědčení, ale také k nám do školy přišlo pět rodičů, kteří v průběhu celého dopoledne s dětmi besedovali o své práci.
Navštívila nás paní Matušinová, která dětem vyprávěla, že jejím pracovním nástrojem je počítač a telefon. Přiblížila jim, jak funguje práce OSVČ a e-shop.
Ve vojenské uniformě do třídy přišel pan Rolenec, který dětem přiblížil své náročné povolání na Univerzitě obrany a zdůraznil důležitost obranné funkce naší armády. Žáci si mohli prohlédnout maketu zbraně a miny. Trpělivě odpovídal na všetečné otázky především chlapecké části posluchačů.
Velmi zajímavé a akční bylo povídání paní Jílkové, která je vědkyní a lektorkou na MU v Brně. Vyprávěla o důležitosti ochrany životního prostředí a znalosti anglického jazyka. Změřila nám ve třídě množství oxidu uhličitého a chválila čisté ovzduší ve třídě. Děti si mohly vyzkoušet některé pomůcky a předměty, které ke svým experimentům potřebuje, zkumavky, pipety, dýchací přístroj, ochranné brýle …
Dalším besedujícím byl pan Dvořák, mikrobiolog, který pracuje ve vědeckém týmu a zabývá se zkoumáním nejmenších a nejdůležitějších organismů na Zemi. V zajímavé prezentaci i názornými
ukázkami se děti mohly seznámit s bakteriemi, viry a kvasinkami. Dětem rozdal malé Petriho misky, do kterých si děti obtiskly svůj palec. Nyní sledujeme, co nám v nich vzniká a roste.
Posledním besedujícím byl pan Nesnídal, který přišel v uniformě dozorce vězeňské služby. Žákům přiblížil své fyzicky i psychicky náročné povolání. Děti si prohlédly pouta, obušek a další donucovací prostředky, které při své práci používá. Zdůraznil, že pravidla a zákony se musí dodržovat a všichni jsme odpovědní za své činy. Povídání s rodiči bylo velmi přínosné a poučné. Rodiče dětem přiblížili svá velmi zajímavá a prospěšná povolání, zdůraznili, že každá profese, která se vykonává odpovědně, je pro společnost důležitá.
Moc jim děkujeme za jejich ochotu a čas, který nám věnovali.
PaedDr. Zdeňka Bučková, Mgr. Anna Široká
Ještě než se dítka odebrala na aktivní odpočinek jarních prázdnin, potrénovali jsme s kompletním druhým stupněm techniku skluzu na dvou břitech. Bruslařská revue proběhla zejména bez zranění, zároveň s úsměvem na tvářích zúčastněných a příslibem, že mnoho z těch, kteří stáli na bruslích poprvé v životě, se k tomuto krásnému sportu co nejdříve znovu vrátí. To byl cíl nás učitelů, jež byl beze zbytku naplněn.
sportovní redakce
Den 31. 1. 2024 byl pro všechny žáky základních i středních škol výjimečný. Zejména pak pro naše nejmladší žáky, kteří si šli pro vysvědčení úplně první. V 1.B jsme však měli důvody k oslavám hned
dva. Žáci v průběhu posledních měsíců prokázali snahu při trénování psaní písmenek do svých písanek, a tak nezbývalo nic jiného, než konečně začít psát perem. Ve spolupráci pana ředitele a třídní paní učitelky, byli žáci pasování na písaře a získali své první pero. Žáci poté stvrdili svým podpisem, že se budou snažit u psaní hezky sedět, držet správně pero a psát co nejkrásněji.
Samotné vysvědčení pak bylo už jen tou správnou třešničkou na dortu.