Základní škola Kamínky Základní škola Kamínky
Základní škola, Brno, Kamínky 5, příspěvková organizace
28.2.2022 10:50 • autor:

Zeměpisné učivo vlastivědy zakončili žáci 4. A a 4.B tvorbou skupinových projektů na téma Cestujeme po ČR – kraje ČR. V první části projektového vyučování ve čtyřčlenných týmech zpracovávali a shromažďovali informace, zajímavosti, obrázky k vybraným krajům a vytvářeli své vlastivědné projekty. Čerpali také ze svých znalostí o povrchu ČR, pohořích a nížinách, vodstvu, hospodářství a průmyslu, přírodních a kulturních krásách ČR, které získali v průběhu 1. pololetí školního roku v hodinách vlastivědy. Vše výtvarně zpracovali a vyzdobili. Ve druhé části měli žáci za úkol ústně odprezentovat informace z projektů a předat je srozumitelnou formou svým spolužákům. Pro některé děti to bylo první vystoupení tohoto typu pro větší množství posluchačů, ale výsledek byl zdařilý. Všichni byli odměněni potleskem a pochvalou.

Výstava vlastivědných projektů v prostorách školy bude i žákům ostatních tříd přibližovat krásu České republiky s jejími přírodními, historickými i kulturními zajímavostmi.

PaedDr. Zdeňka Bučková, Mgr. Anna Široká

FOTOGALERIE

21.2.2022 9:22 • autor:

Fyzika – pro někoho silně abstraktní disciplína, pro někoho zábava ve formě vymýšlení zdůvodnění,
proč daná věc funguje zrovna takhle. Jako učitel fyziky se domnívám, že by žáci měli na většinu věcí
přicházet sami, případně předaná fakta ověřit experimentem.
K tomu se přesně hodí souprava bezdrátových čidel PASCO pro fyziku. Její vývoj probíhá přes 50 let a
tým odborníků se tato čidla snaží co nejvíce přizpůsobit vzdělávacím potřebám českých škol. Sada
poskytuje senzory na měření síly, tlaku, pohybu, teploty, napětí, proudu, magnetického pole a
dalších. Propojení přes program SKARKvue funguje díky bluetooth, kdy každý senzor má své
jedinečné číslo (je tedy malá pravděpodobnost při vlastní práci žáků s čidly, že ke svému počítači
připojí čidlo někoho jiného). Pro výuku v 7. B se hodilo využít senzor pro měření sily a pro měření
tlaku jako doplnění probíraného celku učiva o síle.
Siloměr má navíc tu výhodu, že k němu jde přišroubovat jednak háček na měření tíhy a jednak pevný
bod na změření tlakové síly. Nejprve jsme pomocí 50 g závaží ověřili skutečnost, že 1 N odpovídá síle
potřebné na zvednutí 100 g. Následně jsme si ukázali, že tlaková síla musí působit skutečně kolmo na
plochu. Další nesporná výhoda soupravy je možnost nastavit požadované jednotky, krásně se tak daly
ukázat převody mezi kPa a Pa nebo převody z m/s na km/h.
Následovaly experimenty s čidlem tlaku, které je dokonce tak citlivé, že dokáže změřit rozdíl
atmosférického tlaku u stropu a u země ve třídě. Následně jsme čidlo připojili k injekční stříkačce a
pomocí pístu si názorně předvedli účinky podtlaku a přetlaku.
Posledním experimentem v této hodině byla ukázka měření hydrostatického tlaku ve vodě v různě
širokých odměrných válcích, kdy hladina byla po vnoření hadice s čidlem ve stejné výšce. Pro spoustu
žáků bylo překvapení, že senzor ukázal až na drobné rozdíly vždy stejný tlak. Čím to asi bude?
Dozvíme se v příštích hodinách.
Žáci na pokusy velice dobře reagovali a bylo vidět, že se něco nového dověděli. Pro mě to byla cenná
zpětná vazba, a jakmile budeme zase něco měřit, s radostí Pasco využijeme znovu. V neposlední řadě
patří můj obrovský dík kolegovi, panu učiteli Pohankovi, za technickou pomoc s čidly a za zajištění
fotek z experimentování.

Mgr. Jan Nekvapil
Mgr. Josef Pohanka

FOTOGALERIE

18.2.2022 7:55 • autor:

Ve čtvrtek 17. 2. 2022 proběhla netradiční hodina tělesné výchovy pro žáky 9.B pod vedením reprezentačního trenéra Flag fotbalu. Pan Aleš Daňhel nás prvně seznámil s klubem Alligators Brno, základními informacemi o flag fotbalu a americkém fotbalu. Poté již následovala praktická ukázka pro většinu z nás nového sportu. Žáci si mohli vyzkoušet základní herní dovednosti, strategii, strhnutí flagu, příjem přihrávky, přihrávku a mnoho dalšího.

Děkujeme klubu Alligators Brno, panu trenérovi Daňhelovi za ukázku a těšíme se na další spolupráci.

Na to jak se žákům dařilo se můžete podívat ve FOTOGALERII

 

18.2.2022 7:54 • autor:

Umíš poradit, která tramvaj jede do centra města? Víš, co doporučit v Brně ke shlédnutí a navštívení? Znáš nějaké zajímavosti o nejznámějších místech tohoto města? A troufneš si na to všechno v angličtině? Tak taková výzva byla před žáky 9.A třídy ZŠ Kamínky, kteří si vyzkoušeli v praxi to, co se učí v lavicích na hodinách angličtiny. Kromě výše zmíněného si také nastudovali v angličtině důležitá fakta o různých pamětihodnostech, která pak předali svým spolužákům jako místní průvodci, a to vše neustále v angličtině.

Odezva byla veliká. Žáci nejen že si výuku Aj v terénu velmi užili a pochvalovali, ale také získali jistotu v anglickém projevu. Byli nadšeni, že se „ve světě“ neztratí!

A to je i cílem výuky všech jazyků na ZŠ Kamínky – využití znalostí v praxi, schopnost konverzace na jakákoliv témata, a hlavně žádný ostych. A jelikož se tato aktivita setkala s úspěchem, zařadila se do výukového plánu.

Takže: See you later.  😊

 

Mgr. Andrea Klempová

FOTOGALERIE

18.2.2022 7:48 • autor:

Po úspěšném loňském prvním ročníku se ZŠ Kamínky i ve školním roce 2021/2022 zapojila do druhého ročníku projektu města Brna nazvaného Participativní rozpočet do škol.

Po počátečním seznámení se s podmínkami celého projektu měli žáci čtvrtých až devátých tříd možnost vymyslet něco, co jim ve škole chybí, co by oživilo chod školy a bylo tak ku prospěchu jednotlivým třídám nebo celé škole. Na projekt byla od města Brna vyhrazena částka 35 000,-Kč, kterou jsme vyčerpali v plné výši.

Návrhů se z uvedených tříd sešla celá řada, z nichž byly následně vybrány projekty, které postoupí do dalšího kola a žáci budou pracovat na jejich propagaci. K té žáci využili různé metody – letáky, školní rozhlas, natočení videa. Žáci navrhovali například tablety do výuky, podsedáky pro každého žáka školy, lavičky na chodby a před školu, stoly na stolní tenis i s vybavením či živé vystoupení na červnové Zahradní slavnosti, která bývá na naší škole úspěšnou akcí na konci školního roku. Závěrečné celoškolní hlasování probíhalo on-line přes platformu Participativního rozpočtu do škol, kdy měl každý žák přidělen unikátní kód, pod kterým mohl dle svého vlastního rozhodnutí hlasovat pro kterýkoliv projekt, který do tohoto kola postoupil.

Vítězným projektem se v on-line hlasování stal návrh z 9.A, kterým bylo pořídit dva stoly na ping-pong, a to včetně vybavení. S mírným odstupem skončil na druhém místě návrh taktéž z 9.A na pořízení tabletů do výuky. Na třetím místě s rozdílem pouhého jednoho hlasu oproti místu druhému skončil návrh ze 7.A na pořízení podsedáků pro každého žáka školy a nového projektoru do učebny hudební výchovy. Žáci, jejichž projekty se umístily na 1.-3. místě, byli oceněni diplomy a obdrželi další drobné ceny. Realizaci vítězného projektu jsme stihli provést ještě před Vánocemi, a tak všichni žáci naší školy dostali k Vánocům pěkný dárek, který hned mohli využít při vánočních pingpongových turnajích a nyní slouží k příjemnějšímu trávení přestávek.

Vítěznému projektu patří zasloužená gratulace a přání, aby z něj měli radost všichni žáci naší školy co nejdéle. Všem dalším navrhovatelům náleží poděkování za jejich aktivní přístup v tomto projektu. Už teď jsme zvědaví, jaké návrhy se objeví v příštím ročníku…

Martin Blaťák, učitel a koordinátor projektu na ZŠ Kamínky

FOTOGALERIE

11.2.2022 7:19 • autor:

Letos proběhl po roční pauze a přes veškeré problémy s pandemií COVIDU pro žáky z 2. stupně ZŠ Kamínky lyžařský výcvikový kurz od 23.1. do 29.1.2022. Až po nástupu do autobusu jsme si mohli všichni oddychnout a uvědomit si, že opravdu odjíždíme. Stal se zázrak, jedeme! Atmosféra v autobusu byla skvělá a s písní na rtech jsme dojeli do Petříkova. Ihned po ubytování a obědě jsme šli na výlet, abychom se seznámili s okolím, nasáli horský vzduch Jeseníků a pořádně si užili sněhu.

 Od pondělka se začalo konečně lyžovat. Sněhové podmínky jsme si nemohli přát lepší. Sjezdovky 100 % upravené, dopolední manchester a všude kolem bílo. Lyžařští benjamínci se mohli seznamovat s prvními sjezdařskými dovednostmi a zkušenější sjezdaři zlepšovat svoji carvingovou techniku. Během těch pár dnů lyžařského kurzu se podařilo to, že i z úplných začátečníků se stali lyžaři, kteří sjedou kontrolovaně a bezpečně svah. Za jejich snahu a výdrž si zaslouží velký obdiv a gratulace. Poslední lyžařský den proběhl klasickým způsobem, a to závodem ve slalomu. S náročnou tratí si letos nejlépe poradili tito závodníci naší školy:

 Dívky:

  1.   Anna Antonová
  2.   Sára Lapešová
  3.   Natálie Koláčková

Hoši:

  1.   Martin Sedlecký
  2.   Michal Gruber
  3.   Tomáš Lovecký

 V odpoledním programu žáci absolvovali přednášky o zásadách a chování na sjezdovce a vleku, lyžařských disciplínách, nebezpečí hor, první pomoci, lyžařské výstroje a výzbroje. Dále se lyžaři naší školy zúčastnili řady kvízů a závěrečného testu o Nejlepšího znalce hor. Na otázky v testu nejlépe odpověděl Adam Bedroš, za což mu náleží titul Krále hor.

 V neděli nastal bohužel den, na který se nikdo z nás netěšil. Den odjezdu. Slabou náplastí snad může být jedině to, že budeme mít dlouho na co vzpomínat.  Musíme si uvědomit, jak je skvělé, že jsme mohli na lyžák odjet, užít si zábavu s kamarády a moci pustit alespoň na týden všední starosti stranou. Jak to na kurzu vypadalo, můžete posoudit sami, když se podíváte do naší fotogalerie.

Mgr. Tomáš Palupa, ZŠ Kamínky

FOTOGALERIE

 

21.1.2022 11:39 • autor:

Dne 20.1. 2022 proběhl na naší škole Projektový den – Vesmírný modul, kterého se zúčastnily páté ročníky. Projekt byl veden pod záštitou vzdělávacího centra Smart Bricks a byl zaměřen převážně na rozvoj polytechnických dovedností a programování robotů. 

Jako úvodní motivaci si lektoři připravili prezentaci a videa na téma Lidé ve vesmíru, v rámci kterých si žáci zopakovali vědomosti z přírodovědy a dozvěděli se zajímavé informace o průzkumech vesmíru. 

Poté se již vrhli na sestavování stavebnice Lego Education WeDo 2.0., cílem bylo ve dvojicích sestavit vesmírný modul. Tím ale práce nekončila a naši páťáci si museli poradit také s vytvořením programu v aplikaci na iPadech, aby svého robota rozpohybovali. Dozvěděli se tak mnoho nových informací o programování a informatice, které následně přenesli do praxe. 

V závěru projektového dne pak každá z dvojic odprezentovala vytvořeného robota a spolužákům předvedla, co jejich modul dokáže. Žáci si tak trénovali své komunikační a organizační dovednosti. 

Dle zpětné vazby a zapálení se žákům program velmi líbil, hodnotí ho jako přínosný a odnášejí si spoustu zážitků a nových vědomostí. 

V neposlední řadě musíme vyzdvihnout práci lektorů ze vzdělávacího centra Smart Bricks, kteří nás celým projektovým dnem provázeli. 

Kateřina Štouračová, ZŠ Kamínky

FOTOGALERIE ZDE

18.1.2022 11:51 • autor:

 

Školní kolo 48. ročníku olympiády v českém jazyce se uskutečnilo na naší škole počátkem ledna 2022. Tato akce je každoročně určena žákům osmých a devátých tříd. Letos se školního kola zúčastnilo celkem 62 dětí, z toho 20 žáků z 8. A, 10 žáků z 8. B, 15 žáků z 9. A a 17 žáků z 9. B. Všichni žáci a žákyně se pokusili splnit úkoly z gramatické a slohové části tak, jak nejlépe dovedli. Rozhodně si většina z nich zaslouží pochvalu za snahu a úsilí.

V gramatické části mohli soutěžící získat max. 30 bodů, ve slohové části max. 20 bodů, celkem tedy 50 bodů.

Do letošního okresního kola, které se uskuteční 31. března 2022 ve Středisku volného času v Lužánkách, postoupila žákyně z 8. A Zita Bienertová, která získala 49 bodů. Na 2. místě s 45 body se umístila Anna Kalousková z 8. A a na 3. místě Nela Brechtová z 8. B s 44 body. Gratulujeme nejen zmíněným vítězkám olympiády v českém jazyce, ale i ostatním úspěšným řešitelům školního kola.

Mgr. Helena Hanousková, Mgr. Jana Vejrostová

 

VÝSLEDKY ŠKOLNÍHO KOLA OLYMPIADY v ČJ 2022 8. ročník

VÝSLEDKY ŠKOLNÍHO KOLA OLYMPIADY v ČJ 2022 9. ročník

 

 

14.1.2022 14:06 • autor:
Děti naší školy vystoupily na Tříkrálovém koncertu, který se uskutečnil 13. ledna v komunitním centru Skála. Paní vychovatelky s nimi nacvičily pásmo složené z písní, básniček a tance. Po dlouhé době si mohly děti užít přímé podpory a potlesku především z řad rodičů, ale i veřejnosti. Všichni účinkující si vystoupení náležitě užili a tréma nebyla téměř znát. Snad se nám podařilo publikum potěšit a zpříjemnit večer. Jsme rádi, že jsme mohli podpořit tuto charitativní akci.
Z. Palečková, I. Sedláčková, J. Holíková

4.1.2022 8:31 • autor:

Dne 20. a 21. prosince 2021 se na naší škole uskutečnil 3. ročník turnaje ve stolním tenise. Klání bylo otevřeno dívkám a chlapcům 1. a 2. stupně. Poháry, medaile a sladké odměny byly připraveny a tak nic nebránilo tomu začít na dvou stolech odvíjet nit zápasů ze kterých vyplynuli čtyři finalisté, kteří si rozdělili cenné kovy a také nepopulární bramborovou medaili. Na druhém stupni si zasloužené zlato odnesl David Krejčí, stříbro Ondřej Čupera a bronz Dominik Uscinski. Na prvním stupni to byl zlatý Pavel Flajšar, stříbrný Pavel Konečný a bronzový Daniel Man.
Turnaj a předvedená kvalitní hra byly úspěšným vyústěním celoročního tréninku v průběhu přestávek na chodbách naší školy. Už nyní se těšíme na 4. ročník tohoto úspěšného projektu.

Mgr. Štěpán Vystrčil, Mgr. Tomáš Palupa

 

 

 

 

 

 

FOTOGALERIE